Fairtrade-satsing ga salgsvekst

SPAR var den første dagligvarekjeden i Norge som tilbød sine kunder utelukkende Fairtrade-merkede roser. Satsingen har ikke bare betydd mer Fairtrade-salg for Fairtrade-sertifiserte plantasjer i Øst-Afrika, det har også gitt en hyggelig salgsøkning for SPAR. Stadig flere av kjedens kunder bryr seg om hva slags forhold varer er produsert under.

I 2013 begynte SPAR og EUROSPAR å selge Fairtrade-merkede roser i butikker over hele landet, og i 2014 Fairtrade-sertifiserte de hele roseutvalget sitt. SPAR ble med det den første dagligvarekjeden i Norge rendyrke en hel varekategori som Fairtrade.

- Dette valget tok vi for å tilby våre kunder førsteklasses roser, og ikke minst for å øke bevisstheten rundt Fairtrade sitt viktige arbeid for å bedre arbeiderens vilkår ved plantasjene i Kenya og Tanzania. Vi kan bidra til å gjøre en forskjell, sa markedssjef i SPAR og EUROSPAR, Martin Munthe-Kaas, da nyheten om satsingen ble sluppet i 2014.

Rosene som selges hos SPAR og EUROSPAR kommer fra Fairtrade-sertifiserte blomsterplantasjer i Øst-Afrika. Her er det blant annet krav om trygge arbeidsforhold, organisasjonsfrihet og minst nasjonal minstelønn, og det er forbud mot barnearbeid, diskriminering og bruk av farlige kjemikalier. Gjennom Fairtrade-salget får de ansatte en ekstra pott penger som de investerer i utviklingstiltak som kommer alle ansatte til gode, som barnehager, utdanning, stipender og vannforsyning.

 > Les mer om Fairtrade-blomster.

Satsing ga salgsvekst

- Da vi i 2014 bestemte oss for å satse på Fairtrade-sertifiserte roser, var vi selvsagt spente på hvordan kundene ville reagere. Det har vist seg at satsningen har gitt gode resultater: Rosesalget økte med 21 prosent etter at kategorien ble rendyrket som Fairtrade, og dette er tall vi selvsagt er svært fornøyd med, sier markedssjef i SPAR og EUROSPAR, Martin Munthe-Kaas.

Munthe-Kaas forteller at kundene i større grad etterspør hvor og under hvilke forhold varen er produsert.

- Vi opplever at flere kunder bryr seg om produksjonsforholdene, og derfor er vi glade for å kunne tilby et utvalg av Fairtrade-merkede produkter som både er av førsteklasses kvalitet og som bidrar til å bedre levevilkårene for bøndene og arbeiderne som har dyrket dem, sier markedssjefen i SPAR og EUROSPAR.

SPAR og EUROSPAR eies av NorgesGruppen, som har samarbeidet med Fairtrade Norge i en årrekke og har et mål om minst 15% årlig vekst på miljø- og etisksertifiserte produkter. Les mer om NorgesGruppens arbeid med etikk i verdikjeden.