Nasjonale Fairtrade-organisasjoner

Kontakt med markedet

Nasjonale Fairtrade-organisasjoner, blant dem Fairtrade Norge, finnes i 25 land i Europa, Nord-Amerika, Afrika, Asia og Oseania. De jobber med å fremme bevissthet i sitt marked om forholdene som råvareproduserende bønder og arbeidere i Sør lever og jobber under.

Gjennom blant annet møtevirksomhet og kommunikasjonsarbeid, oppfordrer de kommersielle aktører, innkjøpere og forbrukere til å velge Fairtrade-sertifiserte råvarer og produkter. De nasjonale organisasjonene har det juridiske ansvaret for kontraktene med de nasjonale merkevarene som har Fairtrade-merkede produkter og for korrekt bruk av Fairtrade-merket på produkter og markedsmateriell. De nasjonale Fairtrade-organisasjoner har halvparten av stemmene i Fairtrade Internationals generalforsamling.

Det finnes i tillegg ni såkalte Fairtrade-markedsføringsorganisasjoner. Disse har mål om å etablere Fairtrade-interesse blant kommersielle aktører og forbrukere i nye markeder som Brasil, Polen, India, Øst-Afrika, Filippinene og Korea. I motsetning til de nasjonale Fairtrade organisasjonene, ligger ansvaret for lisensavtaler og bruk av Fairtrade-logoen i disse markedene hos Fairtrade International.

Om Fairtrade Norge

Her finner du mer informasjon om Fairtrade Norge, vårt arbeid og kontaktinformasjon.

Les mer

Produktoversikt

Her finner du en oversikt over Fairtrade-merkede produkter som finnes på det norske markedet.

Finn produkter