Fairtrade-merket

Merkeordning for bærekraftig produksjon og handel

Fairtrade-merket er en såkalt merkeordning, altså en forbrukerveiledning på det ferdige produktet for å vise at råvareproduserende bønder og arbeidere har fått bedre handelsbetingelser og at råvarene er dyrket etter standarder for trygge arbeidsforhold og bærekraftig jordbruk. Fairtrade-merket er den mest kjente merkeordningen for sosial og bærekraftig utvikling og har høy kjennskap og tillit hos forbrukere verden over. Fairtrade-merket finnes på et stort antall produkter verden over. Produkter innen en rekke kategorier, som mat og drikke, bomull og tekstil, blomster og til og med gull, handles etter Fairtrade-kriteriene og merkes med Fairtrade-merket.

Fairtrade-merket

Fairtrade-merket er det internasjonale symbolet på Fairtrade. Det brukes også som merkeordning, altså som en forbrukerveiledning på det ferdige produktet for å vise at råvareproduserende bønder og arbeidere har fått bedre handelsbetingelser og at råvarene er dyrket etter standarder for trygge arbeidsforhold og bærekraftig jordbruk.

Fairtrade-merket følger som hovedregel en råvare gjennom hele verdikjeden. For de fleste Fairtrade-produkter er det krav om full sporbarhet, det vil si at råvarene som kommer fra Fairtrade-sertifiserte kooperativer/plantasjer hele veien holdes adskilt fra ikke-sertifiserte råvarer. Unntaket er kakao, sukker, te og juice. Her kan du lese mer om Fairtrade og sporbarhet.
Det ferdige produktet, enten det består av bare én eller flere ulike råvarer, merkes med Fairtrade-merket. Det ordinære Fairtrade-merket finner man på produkter der er alle ingrediensene i produktet som det finnes Fairtrade-standarder for, skal være Fairtrade-sertifisert. Les mer om vår standard samarbeidsmodell her.

Fairtrade-merket for bomull og gull

Det klassiske Fairtrade-merket finnes også i en spesialutgave for råvarekategoriene bomull og gull. Merket finner man på produkter der det utelukkende er bomullen og gullet som er sertifisert og ikke hele produktet.

Fairtrade Sourcing Program

I tillegg til den klassiske Fairtrade-logoen finnes det en spesialutgave for bedrifter som inngår i et råvareprogram, også kalt FSP (Fairtrade Sourcing Program), for kakao, sukker eller bomull. Denne samarbeidsmodellen gjør det mulig for en bedrift å handle en prosentandel av sitt råvareinnkjøp på Fairtrade-vilkår og kommunisere om dette på sine nettsider eller i andre kommunikasjonskanaler ved bruk av FSP-logoen. Logoen kan også brukes på produktemballasje dersom mengden av bedriftens innkjøp av Fairtrade-råvarer tilsvarer den mengde som brukes på sluttproduktet som bærer FSP-logoen. Les mer om denne alternative samarbeidsmodellen her.

Produktoversikt

Her får du en oversikt over Fairtrade-merkede produkter som er tilgjengelige på det norske markedet.

Finn produkter

Produktmerking

Det finnes flere muligheter for kjøp av råvarer og Fairtrade-merking av produkter.

Finn ut mer