Økt Fairtrade-salg i 2016 og 10% markedsandel på roser

2016 ble nok et rekordår for salg av Fairtrade-merkede produkter i Norge. Markedsverdien av Fairtrade-merkede produkter økte med 30% og Fairtrade-merkede roser har en markedsandel på 10%. Flaggskipet kaffe viser igjen positiv bevegelse, mens banankooperativer i Den Dominikanske Republikk fikk avlingene ødelagt av ekstremvær.

I 2016 kjøpte norske forbrukere Fairtrade-merkede produkter til en verdi av ca. 933 millioner kroner, en økning på 30% fra 2015. Blomster er den produktkategorien med størst markedsverdi, og Fairtrade-merkede roser har 10% markedsandel.

- Salget av Fairtrade-merkede produkter i Norge har økt hvert år siden starten i 1997, og Fairtrade er veletablert innen en rekke produktkategorier. Allikevel har Fairtrade en mye sterkere posisjon i Sverige og andre markeder det er naturlig å sammenligne seg med. Derfor må både handelen, forbrukere, offentlig sektor og myndigheter bidra til at vi gjennom bærekraftig produksjon av og handel med varene som selges i Norge gir et solid bidrag til oppnåelse av FNs bærekraftsmål, sier Marianne Størseth, daglig leder i Fairtrade Norge.

Blomstrende Fairtrade-salg

Blomster fortsetter å trone på toppen som den største Fairtrade-merkede produktkategorien i Norge. I 2016 ble det solgt 17% flere Fairtrade-merkede blomster enn i 2015 og Fairtrade-merkede roser har nå en estimert markedsandel på 10 %. Årets nyhet på blomsterfronten var de Fairtrade-merkede julestjernene som Mester Grønn lanserte julen 2016, og Mester Grønn var den norske aktøren som solgte de største volumene Fairtrade-merkede blomster i 2016.

- Det er gledelig at dagligvaresektoren nå har omfavnet Fairtrade-blomster og at både Spar, Meny og Kiwi solgte Fairtrade-merkede roser og nelliker i 2016, forteller Størseth.

Flere Fairtrade-merkede produkter fra sterke, utenlandske merkenavn solgte også godt i 2016; iskrem fra Ben&Jerry’s og iskaffe fra Starbucks er to produktserier som hadde en sterk vekst.

Klimaendringer truer tilgangen på kaffe og bananer

Fairtrade-bevegelsen startet med kaffe, og derfor er dette en symboltung produktkategori for Fairtrade i alle markeder. Etter noen år med nedgang i produktutvalg og salg innen Fairtrade-kaffe i Norge, vare det i 2016 igjen en økning i solgt volum på litt over 5 %. Kjeldsberg Kaffe lanserte tre typer Fairtrade-merkede og Nespresso-kompatible kaffekapsler og Crema Kaffebrenneri lanserte to nye varianter Fairtrade-merket økologisk kaffe. Også det svenske kaffehuset Löfbergs Lila lanserte to varianter Fairtrade-merket iskaffe i Norge i 2016.

- Vi er spesielt glade for at Fairtrade-flaggskipet kaffe igjen øker i Norge. Kaffen er spesielt truet av klimaendringene, og de økonomiske ressursene og kunnskapen småbønder får tilgang på gjennom Fairtrade, gjør det mulig å investere i tiltak som gjør kaffebuskene bedre rustet i møte med de nye værmønstrene og den økte temperaturen, sier Marianne Størseth.

Fairtrade-bananer er en produktgruppe som i en årrekke har hatt god vekst i Norge. I 2016 begynte Forsvaret å utelukkende kjøpe Fairtrade-merkede økologiske bananer og også innen dagligvare tegnet 2016 til å bli et vekstår for Fairtrade-bananer – helt til senhøsten da den tropiske orkanen Matthew og kraftige regnbyger skylte inn over de karibiske øyer. De fleste Fairtrade-merkede bananene på det norske markedet stammer fra den karibiske øya Den Dominikanske Republikk. Bønder i Fairtrade-sertifiserte banankooperativer der fikk bananåkrene sine rasert av de store vannmengdene, og hadde ikke bananer å eksportere til det norske markedet. Dette, kombinert med at COOP-butikkene sluttet å selge Fairtrade-merkede bananer, resulterte i en total nedgang i det norske salget av Fairtrade-bananer på ca. 8%.

Økt salg gir utvikling i Sør

Når salget av Fairtrade-merkede produkter øker i Norge, har dette direkte innvirkning på bønder og arbeidere i Fairtrade-sertifiserte kooperativer og plantasjer. Ikke bare får de solgt en større andel av råvarene de dyrker til Fairtrade-betingelser. De får også mer av den volumbaserte ekstra pengepotten, kalt Fairtrade-premium, som skal investeres i bedre jordbrukspraksis, i nødvendig utstyr og i utviklings- og velferdstiltak for kooperativmedlemmene, de plantasjeansatte og lokalsamfunnet. Den totale Fairtrade-premiumen generert av salget av Fairtrade-merkede produkter i Norge i 2016, var på ca. 9 millioner NOK, en økning på ca. 8% fra året før*.

 

*Fordi Fairtrade-premiumsatsen varierer fra produkt til produkt, fordi noen råvarepriser har økt mer enn andre og fordi øvrige handels- og innkjøpsbetingelser uavhengige av Fairtrade varierer, er det ikke en direkte sammenheng mellom økning i markedsverdi av Fairtrade-merkede produkter og generert Fairtrade-premium.