Gi forbrukerne mulighet til å velge ansvarlig vin

- Ansvaret for å vurdere hvilke sertifiseringer som er solide og har gode mekanismer for å se til at mennesker og miljø faktisk får det bedre, må ikke ligge på forbrukeren, men på merkevarer og kjeder som velger å sette merkede produkter i sine hyller, skriver Marianne Størseth, Daglig leder i Fairtrade Norge, i Dagsavisen 22. juni.
9613
Skrevet 6/23/2017

Her kan du lese innlegget som var på trykk i Dagsavisen 22.6.2017. Innlegget kan også leses på nyemeninger.no

Gi forbrukerne mulighet til å velge ansvarlig vin

Marianne Størseth, daglig leder i Fairtrade Norge

Hvilket ansvar har norske forbrukere for leve- og arbeidskårene til dem som har dyrket maten vi spiser? Og hvilke muligheter har vi til faktisk å påvirke?

Gjennom bl.a. Dagsavisens artikkel 15. juni og Brennpunkt-dokumentaren «Bitre druer» for noen måneder tilbake, er det norske folk blitt kjent med hvilke farlige og uverdige forhold mange sørafrikanske vingårdsarbeidere lever og jobber under: Inntekt langt under fattigdomsgrensen, kummerlige boforhold, omgang med giftige sprøytemidler og forbud mot å fagorganisere seg er bare begynnelsen.

- Vi ber ikke forbrukerne om å boikotte sørafrikansk vin, men om å være oppmerksomme og tenke over dette, sa Mercia Andrews i den sørafrikanske fagforeningen CSAAWU til Dagsavisen.

Ja, det er viktig at forbrukere har kunnskap om hvilke forhold vinarbeidere lever og jobber under. Ut av kunnskapen springer forhåpentligvis et ønske om å gjøre noe for å forbedre forholdene. Fairtrade mener at mennesker som ønsker å gjøre en forskjell må ha et konkret handlingsalternativ, hvis ikke risikerer vi at de blir demotiverte og blaserte.

Hvem har så ansvaret for å bedre forholdene i internasjonale verdikjeder og legge til rette for at forbrukere kan ta et bevisst valg? Vi mener at det langt på vei ligger hos merkevarer og kjeder som tjener penger på å selge produkter som ofte har en negativ innvirkning på mennesker og miljø, men som kan ha en positiv innvirkning hvis man jobber grundig med å endre forholdene, helst sammen med gode samarbeidspartnere.

Solide og uavhengige sertifiseringer er blant de mest effektive verktøyene for fattigdomsbekjempelse, bedre arbeidsforhold og klimatiltak i internasjonale råvareverdikjeder. Merkeordninger som viser at produktet er sertifisert, fungerer som veiledning for forbrukere og gir dem muligheten til å velge produktene som bidrar positivt. Ansvaret for å vurdere hvilke sertifiseringer som er solide og har gode mekanismer for å se til at mennesker og miljø faktisk får det bedre, må ikke ligge på forbrukeren, men på merkevarer og kjeder som velger å sette merkede produkter i sine hyller.