Ansvar er lønnsomt

Risikoreduksjon og verdiskaping

Innsats for ansvarlig handel reduserer ikke bare risiko for menneskerettighetsbrudd og annen negativ innvirkning på mennesker og miljø; det skaper også verdier for selskaper som handler med Fairtrade-merkede varer.

Fairtrade er den mest kjente sertifiseringen for etisk handel og et pålitelig verktøy for bedrifter som ønsker å ta ansvar og samtidig utnytte det øvrige verdipotensialet som ligger i ansvarlige verdikjeder. Ved å integrere Fairtrade som del av virksomhetsstrategien, kan bedrifter i tillegg til å bidra til bærekraftig utvikling for bønder og arbeidere i land med utbredt fattigdom, også være med på sikre bedriftens tilgang på råvarer i fremtiden, styrke bedriftens omdømme, treffe nye forbrukersegmenter, skape intern motivasjon og tiltrekke seg attraktiv arbeidskraft.

Paul Polman, administrerende direktør i merkevaregiganten Unilever, sier det slik: "Are consumers prepared to pay for sustainable tea or not – we have gone past that at 100mph. The question now is are they prepared to buy from companies that are not being responsible. Consumers recognise they can drop a company instantly. Companies should use this knowledge to act as a force for good, become part of the responsible movement. This is not utopia, it is enlightened self interest." (The Guardian, 21.11.2011)

Norske forbrukerundersøkelser viser det samme bildet: En undersøkelse foretatt av YouGov i 2016 for bl.a. Fairtrade Norge, viser at 66% av norske forbrukere er opptatt av at de som har produsert dagligvareprodukter og råvarer har anstendige arbeidsforhold. 68% kjenner Fairtrade-merket og vet hva det står for.

Nedenfor er noen eksempler på hvordan Fairtrade bidrar til verdi for norske bedrfiter.

Fairtrade-satsing ga salgsvekst

SPARs satsing på Fairtrade-merkede produkter har gitt salgsvekst.

Les mer

Mester Grønn intern effekt

Arbeidsplasser og verdiskaping i Øst-Afrika gir intern stolthet i Norge.

Les mer