Fashion revolution week: mer fokus på bomullsbonden

Det er fashion revolution week og vi markerer behovet for bedre forhold for bønder og arbeidere i den internasjonale tekstilindustrien.

Keshar Singh og hans bondekolleger i det Fairtrade-sertifiserte kooperativet Noble Ecotech, er tre av verdens over 100 millioner bønder som lever av å dyrke bomull. Foto: Fairtrade Norge/Thought Leader Global Media

Det er fashion revolution week og vi markerer behovet for bedre forhold for bønder og arbeidere i den internasjonale tekstilindustrien. Hvilke klær du velger å kjøpe, har mye å si for menneskene som har jobbet med å lage klærne. Følger du tråden i bomullsplaggene du eier hele veien tilbake, vil du i de fleste tilfellene ende opp hos en fattig småskalabonde i Afrika eller Asia.  

Det sies at klær skaper folk. Og det er helt sikkert at klær påvirker folk. Det kan utgjøre en stor forskjell om du har et bevisst forhold til menneskelige og miljømessige aspekter knyttet til klærne du kjøper. 

Det er fem år siden den tragiske fabrikkollapsen ved Rana Plaza i Bangladesh, der over 1100 tekstilarbeidere omkom og enda flere ble skadet. Tragedien var bakgrunnen for en verdensomspennende kampanje for en mer bærekraftig tekstilindustri; Fashion revolution. Det har blitt satt et sterkt og viktig fokus på de kritikkverdige forholdene som mange tekstilarbeidere i Asia jobber under. En rekke store og små merkevarer og tekstilaktører har fått øynene opp for ansvaret de har for arbeiderne i sine verdikjeder. At fabrikkarbeidere jobber under skadelige forhold, ikke har anledning til å fagorganisere seg og får en betaling som er langt ifra anstendig, er noe som alle videre ledd i verdikjedene må bidra til å forhindre. 

Lokale og internasjonale avtaler om tryggere arbeidsforhold og levelønn er signert og satt ut i livet, leverandørlister er lagt ut offentlig, og mediene har fokusert på tematikken. Bevisste forbrukere har dermed muligheten til å danne seg et bilde av hvilke tekstilaktører som går inn for å forbedre forholdene i sine verdikjeder.  

For at tekstilsektoren skal bli virkelig gjennomsiktig og bærekraftig, må vi imidlertid følge tråden enda tettere og lengre enn det de fleste tekstilaktørene gjør i dag. Det er nødvendig å i større grad spore plaggene, og vi må ikke stoppe ved tekstilfabrikkene, men gå hel veien tilbake til bonden som dyrker bomullen. Nå er tiden inne for at både tekstilaktørene og forbrukere utvider vårt fokus til også å gjelde bonden som har dyrket bomullen klærne lages av.  

Lav råvarepris 

De fleste nordmenn kjøper trolig flere titalls plagg årlig, mange av dem er laget av bomull. Mens det er lett å få dårlig samvittighet for å bruke for mye penger på klær, er sannheten at det betales altfor lite for klærne vi kjøper.  

Over 100 millioner husstander i Afrika og Asia dyrker bomull, 90 % av dem lever i land med utbredt fattigdom. Realprisen på bomull har sunket med 45 % siden 1960-tallet, og er nå så lav at det er vanskelig for en bondefamilie å brødfø familien og dyrke jorda på en bærekraftig måte. Mange havner i gjeld, har liten tilgang på kunnskap, og har små muligheter til å endre sin egen livssituasjon.  

Line Wesley-Holand er ansvarlig for bomull i Fairtrade Norge. Her er hun i India, i bomullsåkeren til bøndene Bhoore Singh og Mamta Bai, som er medlemmer av det Fairtrade-sertifiserte bondekooperativet Pratibha.

Fairtrade styrker småskalabonden 

Organisering i Fairtrade-sertifiserte bondekooperativer gir småskalabønder muligheten og ressursene til å drive et kunnskapsbasert, bærekraftig jordbruk, og være en sterkere aktør i internasjonal handel. Gjennom Fairtrade-handel får bøndene en pris som skal dekke bærekraftig produksjon, og i tillegg en ekstra pott penger som investeres i jordbruket eller lokalsamfunnet. Bøndene bestemmer selv hva de vil investere i; det kan handle om alt ifra utdanning og helsetilbud, til vanningssystemer og klimatiltak.  

I oktober 2017 var jeg i India og besøkte to Fairtrade-sertifiserte bomullskooperativer, og inntrykkene var mange. Bøndene i kooperativet Noble Ecotech har redusert vannforbruket med opptil 40 % ved å investere i et dryppvanningssystem, og kvinnene har fått ekstra inntekt til familien ved å få tilgang til symaskiner og opplæring. Det er sterkt å se med egne øyne gleden hos barna som nå får god skolegang fordi bøndene i Pratibha-kooperativet brukte Fairtrade-inntekter til å bygge en skole for hele lokalsamfunnet. Det som gjorde aller størst inntrykk, var å få komme hjem til bonden Sardar Singh, og se at bomullen, som de kaller det hvite gullet, oppbevares fysisk i hjemmet. Han fortalte at bøndene i Noble Ecotech-kooperativet vil bruke de ekstra Fairtrade-inntektene til å kjøpe litt land og etablere et lagerrom som gjør at de slipper å oppbevare bomullen hjemme. Etter hvert vil de også investere i et opplæringssenter for bærekraftig jordbruk, slik Pratibha-kooperativet har gjort.  

Det som bekymrer meg mest, er at bøndene ikke får solgt all bomullen de dyrker til Fairtrade-betingelser, noe som betyr at det vil ta lenger tid for dem å gjennomføre planene sine. I gjennomsnitt selger Fairtrade-sertifiserte kooperativer bare halvparten av bomullen sin som Fairtrade, og resten til en markedspris som ofte er lavere. Vi er mange som kan bidra til at de får solgt mer til Fairtrade-betingelser!   

Bærekraftig mote 

Bærekraftig mote er ikke lengre bare for dem som er spesielt godt orientert rundt miljøspørsmål eller bøndenes forhold, og du trenger etter hvert ikke engang å planlegge spesielt godt for å være mer bærekraftig når du handler. Plagg merket med Fairtrade, Svanemerket eller økologi-merket er stadig lettere å finne både hos de store kjedene og i nettbutikker. Norske kleskjeder, som Dressmann, Cubus og Days Like This, tilbyr sine kunder et bredt utvalg bærekraftssertifiserte produkter. Det finnes også en rekke nettbutikker med bærekraftige moteplagg. 

Det er fem år siden tragedien ved Rana Plaza. Innsatsen for bærekraftige verdikjeder er bare så vidt kommet i gang, og må forsterkes med fokus også på bomullsbonden. Her er våre forslag til hvordan du som forbruker kan bidra til en mer ansvarlig og bærekraftig tekstilsektor:

  • Sjekk på merkevarers og kjeders nettsider hva de skriver om sin innsats for bærekraftige verdikjeder og om de vet hvor bomullen i plaggene deres kommer fra. Har de et bevisst forhold til bomullsbondens vilkår?
  • Velg plagg som er merket med Fairtrade, Svanemerket eller økologi-merket. Du finner disse både i kjedebutikker og i nettbutikker.
  • Kjøp gjerne færre plagg, og velg bærekraftsmerkede plagg når du kan. Disse kan noen ganger koste mer, og det er de verdt.
  • Spre budskapet: fortell venner, familie og kolleger om viktigheten av å kjøpe Fairtrade- og bærekraftsmerkede plagg, og gi dem gjerne konkrete tips om hvor de får kjøpt dem.
  • Vær aktiv under Fashion Revolution og spør merkevarene på sosiale medier om #WhoMadeMyClothes ?