20 år med Fairtrade i Norge: nå må handelen ta ansvaret!

Kaffe og andre råvarer står i fare for å forsvinne på grunn av klimaendringer og lave inntekter for bøndene som dyrker dem. 20 år etter at den første Fairtrade-merkede kaffen kom på det norske markedet, er det på tide at handelen selv tar ansvaret for bærekraftige internasjonale verdikjeder og slutter å legge ansvaret på forbrukeren.

Elizabeth Chepkwony og de andre bøndene i Kabngetuny-kooperativet i Kenya er blant de mange kaffebøndene som har store utfordringer med et klima i endring. Foto: David Macharia

Ta en ekstra titt på kaffen din. Den du holder i hånden når du blar igjennom avisen. Den du tyr til når trettheten melder seg etter lunsj. Nyt duften av de edle dråpene og gled deg over den oppkvikkende effekten. Mens du ennå kan. Kaffeplanten rammes nemlig hardt av klimaendringene. Det samme gjelder kakao, te og en rekke andre råvarer. Det er ikke bare dårlig nytt for dine morgenrutiner. Det er krise for millioner av småskalabønder som i dag er avhengig av den lille inntekten fra jordbruket for å overleve.

I år er det 20 år siden den første Fairtrade-merkede kaffen kom i salg her i Norge. Siden den gang har vi nordmenn tilsammen drukket over 1 milliard kopper Fairtrade-merket kaffe. Dette har betydd en høyere og mer stabil inntekt for kaffebønder i land som Guatemala, Colombia og Etiopia. Gjennom de Fairtrade-sertifiserte bondekooperativene har bøndene blitt profesjonelle handelsaktører og dyktige jordbrukere som produserer mer effektivt og tar hensyn til miljøet. Bøndene har investert Fairtrade-inntekter i helsetilbud, skoler, utdanning og pensjonssystemer. Alt dette utgjør en stor forskjell for den enkelte bondefamilie og potensielt for et helt samfunn i generasjoner.

I dag er det ikke bare kaffe som er Fairtrade-merket. Siden oppstarten i Norge for 20 år siden, har det blitt solgt over 175 millioner Fairtrade-merkede bananer, 140 millioner blomsterstilker og mye av produkter som te, sjokolade, sukker, juice og iskrem. Takket være norske merkevarer, butikker, innkjøpere, kommuner, og ikke minst forbrukere, har norsk handel vært med å bygge mer bærekraftige samfunn og systemer for mennesker og miljø. Over 80 % av norske forbrukere kjenner Fairtrade merket, og stadig flere er opptatt av hvor varene de handler kommer fra og under hvilke forhold de er produsert.

Marianne Størseth, daglig leder i Fairtrade Norge

Et anstendig arbeidsliv og bærekraftig økonomisk vekst er forutsetninger for å få bukt med globale utfordringer som fattigdom, ulikhet, mangel på utdanning, migrasjon og effektene klimaendringene. En anstendig råvarebetaling er en nøkkelfaktor i denne sammenhengen. Småbønder i Afrika, Asia og Latin-Amerika er blant dem som rammes hardest av klimaendringene. Bedre og mer forutsigbar råvarebetaling er en forutsetning for at de skal kunne iverksette tiltak som gjør egen produksjon både mer robust og mer miljøvennlig.

Mengden varer som handles til Fairtrade-betingelser må derfor øke! Etter 20 år er det fortsatt slik at bare en liten andel av kaffeposene eller juicekartongene i hyllene hos norske dagligvarebutikker er Fairtrade-merket. Når du går inn på en Starbucks-kafé, et Scandic- eller et Nordic Choice-hotell kan du være sikker på at bøndene har fått en Fairtrade-pris for kaffen du blir servert. Men med unntak av SPAR, som utelukkende selger Fairtrade-merkede roser, lar dagligvarekjedene som regel både valget og ansvaret være opp til kundene.

Vi er i ferd med å miste viktige råvarer, bønder i ferd med å miste sitt levebrød og trenger sårt bedre inntekter. De siste 20 årene har vi bedt norske forbrukere ta valget og ansvaret. I de neste 20 forventer vi at handelen og innkjøpere i langt større grad følger opp sitt ansvar, og det bokstavelig talt hele veien tilbake til verdikjedens kime. Ingen har råd til å la være å betale anstendig for seg!