Ta en ekstra titt på kaffen din. Den du holder i hånden når du blar igjennom avisen. Den du tyr til når trettheten melder seg etter lunsj. Nyt duften av de edle dråpene og gled deg over den oppkvikkende effekten. Mens du ennå kan. Kaffeplanten rammes nemlig hardt av klimaendringene. Det samme gjelder kakao, te og en rekke andre råvarer. Det er ikke bare dårlig nytt for dine morgenrutiner. Det er krise for millioner av småskalabønder som i dag er avhengig av den lille inntekten fra jordbruket for å overleve.
I år er det 20 år siden den første Fairtrade-merkede kaffen kom i salg her i Norge. Siden den gang har vi nordmenn tilsammen drukket over 1 milliard kopper Fairtrade-merket kaffe. Dette har betydd en høyere og mer stabil inntekt for kaffebønder i land som Guatemala, Colombia og Etiopia. Gjennom de Fairtrade-sertifiserte bondekooperativene har bøndene blitt profesjonelle handelsaktører og dyktige jordbrukere som produserer mer effektivt og tar hensyn til miljøet. Bøndene har investert Fairtrade-inntekter i helsetilbud, skoler, utdanning og pensjonssystemer. Alt dette utgjør en stor forskjell for den enkelte bondefamilie og potensielt for et helt samfunn i generasjoner.
I dag er det ikke bare kaffe som er Fairtrade-merket. Siden oppstarten i Norge for 20 år siden, har det blitt solgt over 175 millioner Fairtrade-merkede bananer, 140 millioner blomsterstilker og mye av produkter som te, sjokolade, sukker, juice og iskrem. Takket være norske merkevarer, butikker, innkjøpere, kommuner, og ikke minst forbrukere, har norsk handel vært med å bygge mer bærekraftige samfunn og systemer for mennesker og miljø. Over 80 % av norske forbrukere kjenner Fairtrade merket, og stadig flere er opptatt av hvor varene de handler kommer fra og under hvilke forhold de er produsert.