20 år med Fairtrade i Norge: nå må handelen ta ansvaret!

27. November 2017

Kaffe og andre råvarer står i fare for å forsvinne på grunn av klimaendringer og lave inntekter for bøndene som dyrker dem. 20 år etter at den første Fairtrade-merkede kaffen kom på det norske markedet, er det på tide at handelen selv tar ansvaret for bærekraftige internasjonale verdikjeder og slutter å legge ansvaret på forbrukeren.

Les mer

Gi forbrukerne mulighet til å velge ansvarlig vin

23. June 2017

Hvilket ansvar har norske forbrukere for leve- og arbeidskårene til dem som har dyrket maten vi spiser? Merkeordninger som viser at produktet er sertifisert, fungerer som veiledning for forbrukere og gir dem muligheten til å velge produktene som bidrar positivt. Ansvaret for å vurdere hvilke sertifiseringer som er solide og har gode mekanismer for å se til at mennesker og miljø faktisk får det bedre, må ikke ligge på forbrukeren, men på merkevarer og kjeder som velger å sette merkede produkter i sine hyller.

Les mer

Noen betaler for priskrigen

10. January 2017 - Marianne Størseth

Rema 1000s «Æ» har utløst enda en priskrig i det norske dagligvaremarkedet. Når prisene i butikk kuttes, taper noen et eller annet sted i verdikjeden. Fattige bønder i Sør kan oppleve å få enda mindre betalt for råvarene de dyrker, skriver daglig leder Marianne Størseth i Dagens Næringsliv 10. januar.

Les mer