Informasjonsarbeid og sosiale medier

Tips til lokalt arbeid

Medie- og informasjonsarbeid er en viktig del av arbeidet for å øke kunnskapen og omfanget av Fairtrade som merkeordning og Fairtrade-merkede produkter. Gjennom aviser, radio, tv, nettsider og sosiale medier kan vi nå mange med vårt budskap. Her er følger noen tips og informasjon om hva som skal til for å lykkes.
7716

Finner du ikke svar på det lurer på, eller har gode innspill så kan du sende oss en e-post.

Nettsider og Sosiale medier

Deres egne nettsider er en viktig informasjonskanal. Her bør informasjon om det lokale arbeidet med Fairtrade være lett tilgjengelig slik at personer som er interessert i eller ønsker å være med i en styringsgruppe eller på en aktivitet lett kan ta kontakt.

Har ditt lokallag hatt et arrangement, stått på stand eller deltatt i en kampanje, så er det flott om dette kan vise igjen på nettsidene. Det er ikke så mye som kreves, noen bilder og linjer om hva som har blitt gjort og hvorfor er ofte mer enn nok. Det viktigste er at det ligger ute informasjon om det vi holder på med for å kunne vise at vi er aktuelle og oppdaterte.

Lokallaget bør også være til stede i sosiale medier. Det byr på mange muligheter – og ikke minst er det morsomt og enkelt! Det flotte med sosiale medier er muligheten til å få tilbakemeldinger på arbeidet en gjør. Det er viktig å huske på at sosiale medier er toveiskommunikasjon. Tenk på det når du legger ut noe i sosiale medier – inviter til diskusjon, spør aktivt om tilbakemeldinger og lignende fra de som følger deg.

Twitter og Facebook er også en fin måte å dele artikler fra eget nettsted. Fairtrade Norge sprer også videre deres aktuelle saker i våre sosiale medier så dere vil raskt få følgere og økt trafikken. Ved å ha mange følgere og «likes» i sosiale medier kan dere få enda flere med på arrangementer og enda flere får vite om det dere driver med.

 

Noen grunnleggende tips for tilstedeværelsen i sosiale medier:

  • Lytt: Følg med på de innspill og kommentarer som du får.
  • Bidra: Si noe gjennom å dele artikler fra eget eller andres nettsted. For eksempel fra Fairtrade Norge sine kanaler
  • Reager: Svar på kommentarer og spørsmål.

 

Hvordan lage egen Facebook-side

1)    Logg deg inn på din egen Facebook konto

2)    Gå til http://www.facebook.com/pages/ og trykk på ”Opprett en side” knappen.

3)    Deretter velger du ”Merke, Produkt eller Organisasjon”

4)    Skriv inn  navne på siden din (eks: www.facebook.com/Fairtrade-kommune«xxxxx») Dette kan ikke endres etterpå, så vær nøye med rettskrivingen

5)    Etter det så laster du opp logo/bilde (her kan dere gjerne bruke kommunevåpen eller en av våre partner-logoer), skriv kort om hovedsakene i deres arbeid, kontaktinformasjon, lenke til eventuell egen hjemmeside og annen relevant informasjon.

6)    Når siden er opprettet: Inviter så mange som mulig til å følge deg.


Mediearbeid – Hvordan få journalistene til å omtale dere
Å kontakte journalister er som regel lettere og mindre skummelt enn hva en tror. Lokalaviser er, naturlig nok, veldig interessert i å skrive om det som skjer i lokalmiljøet. Å få omtale i lokale medier er mye lettere enn å få omtale i regionale og landsdekkende medier. Derfor vil vi oppfordre dere til å ta kontakt med lokalavisen hver gang dere har et arrangement. Dersom det pågår en debatt i nærmiljøet om et tema som omhandler Fairtrade, internasjonal handel eller etikk det er naturlig at  mener noe om, kan det også være lurt å kontakte redaksjonen.

 

Hvordan gå fram?
Det enkleste og beste er å ringe redaksjonen. Finn telefonnummeret til redaksjonen eller en journalist du vet navnet på, og ring.

Har du et arrangement du vil ha omtale av, må du spørre deg selv: Hva er spesielt med dette arrangementet? Hvorfor skal journalisten dekke akkurat dette arrangementet? Det foregår mange arrangementer hver uke, og lokalmediene dekker ikke alt. Er det noe nytt ved ditt arrangement? Er det noe spesielt? Noe morsomt? Noe annerledes? En spennende problemstilling som tas opp? Presenter det mest spennende for journalisten, og argumenter for hvorfor de bør dekke dette. Det er bedre å kontakte journalisten en gang for mye en en gang for lite.

Er du aktiv i Fairtrade-arbeidet i en kommune eller på en skole, kan det også være et tips å ha jevnlig kontakt med journalister som du vet skriver om temaer vi jobber med.
Av og til kan det også være en idé å sende pressemelding. Det er en kortfattet framstilling av vårt standpunkt i en sak, eller informasjon om en aksjon eller et arrangement. En pressemelding bør være kort og konsis, aldri mer enn en side.

 

En pressemelding bør inneholde:

  • Kortversjonen av budskapet i overskriften.
  • En introduksjon som kort forklarer bakgrunnen for saken og deres mening, eventuelt de viktigste opplysningene om arrangementet/aksjonen.
  • Deretter utfyllende tekst og kommentarer.
  • Navn til kontaktpersonen, slik at media kan ta kontakt for mer informasjon.
    

Dersom du trenger innspill eller uttalelser fra Fairtrade Norge til en lokal pressemelding så kan du kontakte vår Kommunikasjonssjef.

Artikkelen er skrevet med hjelp fra FIVH.

Relevante lenker

Oppdatert oversikt over Fairtrade-kommunene i Norge.